Baš
je čudno - reče neki dan
bradat pjesnik, pripalivši lulicu.
- Za života nemaš čak ni stan,
a kad umreš, dadnu ti i - ulicu.
bradat pjesnik, pripalivši lulicu.
- Za života nemaš čak ni stan,
a kad umreš, dadnu ti i - ulicu.
Gustav Krklec
Rijetki
su naši pjesnici koji svojom poezijom zasluže status kultnih stvaralaca, a i tada
rijetko u toj mjeri u kojoj je to slučaj sa Vitomirom Nikolićem: prije svega
nikšićkim, a onda i crnogorskim i južnoslovenskim pjesnikom, među ljubiteljima
poezije poznatijim jednostavno kao - Vito. Mada je pisao i prozu, uglavnom u
vidu kratkih priča i reportaža, u Crnoj Gori, a i šire (ostalo je zapisano u
njegovim zabilješkama: Ljudi su moje
pjesme učili napamet, neko bi ih i objavio, a neki moji stihovi kružili su ne
samo Jugoslavijom.[1]),
prije svega je prepoznat kao pjesnik, i to raskošan pjesnik jedinstvenog stila,
pjesnik koji se nije povodio ni za jednom epohom, niti se njegovo stvaralaštvo
može opravdano svrstati u okvir nekog tadašnjeg književnog razdoblja. Objavio
je svega nekoliko zbirki, ali čak ni to nije bilo nužno - njegove pjesme su se
znale i govorile još i prije prve njegove objavljene zbirke, a i danas se
nerijetko čuje zaneseno recitovanje Vitove poezije, ona se prenosi od usta do
uha, zna se napamet. U ovom tekstu ćemo pokušati da izdvojimo neke bitne
osobine poezije Vitomira Nikolića.
Premda je pozitivistički pristup
književnosti prevaziđen i nije preporučljivo koristiti ga, teško je tumačiti
Vitovu poeziju (makar neke njene djelove) a ne reći ponešto o samom piscu, pa
ćemo se mi usuditi da se upustimo u ovaj rad tako što ćemo pokušati da
izbalansiramo ta dva momenta, odnosno, da povežemo Vita Nikolića, pjesnika, sa
njegovom poezijom, a da ne pređemo granicu u tumačenju njegovih pjesama kroz
prizmu pjesnikovog života. Vjerujemo da to nije nemoguće, naročito ako
posmatramo pozitivističku kritiku na način na koji je prikazana u sljedećem
citatu:
Pozitivizam se zasniva na biografizmu – potreba da se
prouči pišcev život da bi se na osnovu toga utvrdila njegova motivacija za pisanje i
analogija
sa delom; na psihologizmu –
potreba da se proučava piščeva
psihologija kao izvor umetničkog dela; na
istorizmu – književna dela se tretiraju kao spomenici jednog vremena.[2]
Dakle,
vjerujemo da, ako se ne upustimo u izjednačavanje pjesnika i lirskog Ja, nećemo
nanijeti štetu radu koji je pred nama. Ovo objašnjenje je nužno zbog toga što
postoje određene situacije (kao što je to slučaj sa, recimo, Zmajem i njegovim
zbirkama Đulići i Đulići uveoci ili Kostićevom pjesmom Santa Maria della Salute) kada se teško
može govoriti o potpunoj interpretaciji poezije, ukoliko se ne uzme u obzir i
empirijska pozadina njenog nastanka. Takve su i Vitove pjesme, budući da je on
živio svoje riječi i kroz njih, te ne možemo u cjelosti cijeniti njegove
stihove iz pjesme Mir (Čudna me ponekad želja hvata / da
kupim razglednicu i napišem: / "Dobro je: pošte rade, nema rata..." / I ništa više.),
ukoliko ne znamo šta taj rat znači pjesniku koji je zbog njega ostao siroče bez
krova nad glavom, spavao ispod stepeništa, u željezničkom vagonu i pod
otvorenim nebom, zbog čega je i obolio, ne možemo bez tog predznanja valjano protumačiti
ni strofu: Ni oca ni majke ni adrese, / a
već je jesen, / kiše zru..., jer ti stihovi dobijaju na snazi efekta koji
postižu u odnosu na čitaoce, i njihovo semantičko polje se
produbljuje tek kada znamo koliko je svojeg bola pjesnik utkao u njih. Naravno,
ovi stihovi pripadaju lirskom subjektu, ali je i taj lirski subjekat stvoren po
uzoru na pjesnika samog. Boemski život Vita Nikolića se ogleda ponajviše u
nekim motivima koji se često pojavljuju u njegovim pjesmama, uslovno se, čak,
može reći da predstavljaju lajtmotive na nivou njegovog opusa: lutanja, drumovanja,
kafane i piće (Drumovi će poželjet ludaka, Grlom u polimlje, Slika sa periferije, Drumovi, Pjesma bez naslova...), on pjeva o
buđenju u travi, pod vedrim nebom (Buđenje)
i nužno je sve to sagledati uzimajući u obzir i svijet pjesnika, van svijeta
pjesme. Često je ime pjesnika i sastavni dio pjesme kao što vidimo iz njegove
pjesme Pjesma:
Na
drum palo nebo malaksalo
Ne može se dalje, Vitomire,
I do sad se s mukom bitisalo,
Umiri se, veliki nemire,
Svako te je nadanje izdalo.[3],
Ne može se dalje, Vitomire,
I do sad se s mukom bitisalo,
Umiri se, veliki nemire,
Svako te je nadanje izdalo.[3],
ili iz pjesme I opet jesen:
I opet jesen.
Opet tutnje beskrajne kiše po Nikšiću,
Opet tutnje beskrajne kiše po Nikšiću,
i opet stare, crne slutnje,
i opet sam si, Nikoliću.[4]
i opet sam si, Nikoliću.[4]
Vitomir
Nikolić je stvarao u drugoj polovini XX vijeka, i bio je vjesnik novog pjesničkog duha na
teritoriji Crne Gore, oslobođen stega kojima su raniji pisci podlegli. Njegov
opus je raznovrstan, u njegovim temama se veliča ljubav (Neka me ne bude, Proljećnja
asocijacija, Umjesto molitve za
daleku, Prvi snijeg, Zima...), opisuje se život (Smirite moju ruku, Sve je odveć tužno...), ali i, mnogo češće, smrt (Fotografija sa osmrtnice, I opet jesen, Biće jedno veče, Dječak, Banju Šaranoviću...), on pjeva o ljepoti
(Možda, Gimnazijalke na snijegu), ali (opet mnogo češće) o boli, očaju,
samoći, prolaznosti i bolesti (Drumovi će
poželjet ludaka, Jesen daleko na
drumu, Intime, Očaj, Bolnički fragmenti, Rođendan,
Još mogu poneki osmijeh da slažem...),
a nijesu mu strani ni motivi angažovane poezije (Noć sa Dubrovnikom). Posljednja pjesma je još jedan primjer potrebe
da poznajemo život ovog pjesnika i vrijeme u kojem je pjesma nastala, budući da
su stihovi pjesme Noć sa Dubrovnikom otvorena
kritika rata koji je uslovio napad na Dubrovnik, od strane čovjeka kojem je i
jedan rat, koji se desio pola vijeka ranije, bio i više nego dovoljan za jedan
život. Pisao je, i to veoma uspješno, pjesme za djecu, često protkane dozom
ironije i humora koje ih čine zanimljivim štivom i za odrasle čitaoce, a koje
se i sada nalaze u školskim udžbenicima i čitankama. U nekim njegovim pjesmama
se osjećaju neki elementi romantizma (najčešće je to preslikavanje osjećanja
lirskog Ja na prirodu, ali i
dominantan uticaj osjećanja uopšte, intertekstualnost sa narodnom (usmenom)
književnom baštinom, mistika, oslikavanje pejzaža...), pa se zato može čuti i
mišljenje da je Vito Nikolić neo-romantičar:
Iz tradicionalnog pjesničkog
okrilja usmjeravao se ka neo-romantizmu i romantičnoj imaginaciji. Bio je hipersenzibilan, preosjetljiv i
rafiniran, a njegovo pjesničko sazvežđe nastajalo
je iz središta životnih tjeskoba, iz egzistencijalnog očaja, iz žestoke patnje.[5]
Ipak,
Vitov stil je poseban. Sveukupno gledano, forma njegovih pjesama se razlikuje
od jedne do druge, neke broje svega jednu ili dvije strofe (Buđenje, Mir), neke su duže (Pismo
mojoj učiteljici), u nekima su pravilne strofe koje odlikuje izosilabizam i
promišljen odabir rime, dok u nekima rima izostaje a strofe se razgrađuju i
prelaze u strofoide. U većini njegovih pjesama, forma je u drugom planu, a u
prvi plan izlazi semantičko težište pjesme, tako da se ne možemo osloniti na
formu prilikom opisivanja njegovog opusa, što nikako ne znači da je ovaj
pjesnik zapostavljao formu, već da je ona toliko razuđena da ne može biti valjano
mjerilo za opis njegovog cjelokupnog stvaralaštva. Ono što povezuje sve njegove
pjesme jeste utisak koji ostavljaju na čitaoca, bujica emocije koja izvire iz
njegovih stihova, bilo da je to ironija, bol, nostalgija, ljubav ili neko drugo
osjećanje. On je bolno svjestan prolaznosti života, što se vidi iz sljedećih
stihova:
Jednog
dana, kada nas ne bude
na ovome bijelom svijetu[6];
biće ti teško, a mene neće biti;[7]
Rođendan...
Dvadeset i peta opomena
za dugujući život.
Već - dvadeset i peta![8].
Njegovi
stihovi odišu melanholijom i nostalgijom (zbog čega, često, čitaoci primjećuju
sličnost između njega i cetinjskog pjesnika Aleksandra Lesa Ivanovića, koji je
takođe pjevao o jeseni, prolaznosti, bolesti i putovanjima, a kome je Nikolić
posvetio pjesmu Pjesnik). Osim o
prolaznosti života i o starosti i bolesti koju on nosi, Vito piše i o smrti, a
nerijetko se poigrava i motivom samoubistva:
A šta ako prosviram taj metak
kroz ovo čelo neveselo[9];
Blaženi, kažem,
samoubice[10];
Stižu mi nekakvi računi,
nekakve opomene,
a niotkuda riječi da me razuvjeri
kako nijesi bio u pravu
kad si potegao za nožem ko Serjoža.
Ove jeseni i ja sanjam travu.
Neku dobru travu s one strane noža.[11]
Kada pjeva o ljubavi, ona je
istovremeno platonska i čulna, ali ni jedno ni drugo u potpunosti i
otvoreno, njegova ljubav je misteriozna, ujedno i čežnjiva i tjeskobna, da se
samo naslutiti. Pjesma Prvi snijeg ni
u jednom segmentu ne pominje ljubav, ali ljubav zrači iz nje. U jednom stihu
pjesme Buđenje, samo se daje signal
koji navodi na ljubav, dok stih koji slijedi za njim može (ali ne mora)
dodavati tom signalu čulnu komponentu, u svakom slučaju, kada se taj signal
primijeti i protumači, jasno je da je i ta pjesma u cjelini ljubavna:
Dobro jutro, jutro sneno.
Dobro jutro nebo plavo.
Hvala ti za ljubav ženo.
Hvala ti za ležaj travo.[12]
Dobro jutro nebo plavo.
Hvala ti za ljubav ženo.
Hvala ti za ležaj travo.[12]
Naravno,
pjesma koja najbolje opisuje važnost ljubavi za lirskog subjekta jeste pjesma Neka me ne bude, u kojoj pjesnik zaneseno
govori: Neka me ne bude kad budem prestao
da volim. Žena je u njegovim pjesmama utočište, uglavnom zagonetna i tek
nagoviještena, kao i njegova ljubav, uglavnom poznata samo kao ona, daleka.
U nekim pjesmama je opis tako živ i
skoro opipljiv, kao da nijesu napisane nego naslikane. Primjeri takvih pjesama,
koje prilikom čitanja stvaraju pred očima čitalaca vizuelni prikaz onoga o čemu
pjesnik govori, jesu Slika sa periferije
ili Nedjelja u gradu N.. Osim samog
opisa, pjesnik pokazuje svoje umijeće “oslikavanja” pjesme i na druge načine,
pa je u pjesmi I opet jesen upadljivo
česta upotreba glasova s i š, čime se dočarava šuštanje jesenjeg
lišća, a da to nije slučajnost, pokazuje i druga njegova pjesma, S jeseni, u kojoj su već pomenuti
frikativni glasovi pojačani sa još dva glasa iz iste grupe - z i ž.
Upravo ovo je dokaz ranije pomenute teze da ovaj pjesnik nije zapostavljao
formu. To potvrđuju i mnoge druge Vitove pjesme, od kojih ćemo ovdje posebno
izdvojiti sljedeće stihove:
Gdje smo se mi to sreli,
u kom životu i kada,
lijepa smrti, je li,
gdje smo se mi to sreli?
Otkud se mi to znamo
i otkud ta prisnost sada?
Da mi je znati samo
otkud se mi to znamo? [13]
lijepa smrti, je li,
gdje smo se mi to sreli?
Otkud se mi to znamo
i otkud ta prisnost sada?
Da mi je znati samo
otkud se mi to znamo? [13]
Na
ovom primjeru se vidi koliko je pažnje pjesnik pridavao versifikaciji, u
pjesmama u kojima je mislio da je to potrebno: neobičan raspored rime (abaa cbcc)
pri čemu su prvi i posljednji stih svake strofe ponaosob međusobno jednaki, a
rimuju se sa trećim stihom svoje strofe, dok se drugi stih prve strofe rimuje
sa drugim stihom druge, a upitni ton pjesme nije sveden samo na znakove
interpunkcije, već se očituje i kroz riječi i spojeve: gdje, je li, otkud, kada, i u kom životu. U
ovoj pjesmi je očigledan primat strukture pjesme nad njenim smisaonim
segmentom. Upravo zbog vladanja riječju, koje se vidi iz primjera kojima smo objasnili
semantičku i kompozicionu pozadinu , na početku smo rekli da je Vitomir Nikolić
raskošan pjesnik.
Ako i nije najveći crnogorski pjesnik,
njegovo mjesto u crnogorskoj (i južnoslovenskoj) književnosti je nepobitno
zasluženo. O njemu su, u zbirci pjesama Spomenik,
odštampanoj u čast, tada već pokojnog, pjesnika, pisali mnogi afirmisani i
neafirmisani pjesnici, posvetivši mu svoje stihove, Đorđe Puśo Matović je
objavio knjigu anegdota pod nazivom S
Vitom na još po jednu, Vitovo se stvaralaštvo čuva u širokom čitalačkom krugu,
a godine koje prolaze ne oduzimaju njegovim pjesmama na kvalitetu. On je rekao:
Pjesnik je u svakom ljudskom stvoru. Ko
nije pjesnik, taj je davno mrtav.[14]
Zato Vito još živi.
No comments:
Post a Comment