U ovom radu ćemo se pozabaviti određivanjem prostorno-vremenskog presjeka i same organizacije vremena i prostora u Andrićevom romanu “Na Drini ćuprija”. S obzirom na to da je u romanu specifičan raspored odnosa vremena i prostora, o čemu će dalje biti govora, a uzevši u obzir i pripovjedačku situaciju (i znajući da u odnosu na određenu pripovjedačku situaciju nailazimo i na drugačiji odnos prema hronotopu), potrudićemo se da obuhvatimo u potpunosti ove vremensko-prostorne varijante.
Andrićevo
djelo izuzetnog kvaliteta, specifično je po mnogo čemu, a jedna od tih
specifičnosti se ogleda i u organizaciji vremena i prostora. Konkretno, za
razliku od većine romana u kojima se pripovijedanje vezuje ili za jedno mjesto
i vrijeme, ili za više mjesta i vremena (pri čemu se često susrijećemo i sa
hronotopom putovanja), ovdje imamo kombinaciju ova dva tipa: mjesto je jedno,
statično, a vrijeme se mijenja i proteže kroz bezmalo četiri vijeka.
Prije svega,
trebalo bi se pozabaviti samim pojmom hronotop.
Ovaj pojam u nauku o književnosti uvodi M. Bahtin, koji ga definiše kao suštinsku uzajamnost vremenskih i prostorni
odnosa, onako kako su oni umetnički dati u književnosti[1].
Hronop je veoma bitan za književno djelo, jer stoji u osnovi formiranja sižea,
a svako neopravdano odstupanje od uzetog vremena ili prostora, narušava
strukturu djela, otežava praćenje zbivanja i, samim tim, čini djelo lošim. Na
trenutak ćemo odstupiti od priče o hronotopu i pozabaviti se pripovjedačkom
situacijom u ovom romanu. Ovaj roman je utemeljen na auktorijalnom
pripovijedanju, dakle, susrijećemo se sa sveznajućim pripovjedačem, što je i
razumljivo, jer je skoro nemoguće u nefikcionalnom romanu očekivati da djelo
bude roman u prvom licu ili da je zastupljeno personalno pripovijedanje, a da
to bude u vremenskom opsegu od četiri vijeka. Auktorijalno pripovijedanje je u
zanimljivom odnosu sa hronotopom, jer se ta pripovjedačka situacija smatra
najslobodnijom u vezi sa poznavanjem vremena i prostora, ma koje njihove
dimenzije bile (jer samo sveznajući pripovjedač može znati šta se događalo
tokom ovako dugog vremenskog perioda, i to do u tančine, do osjećanja i
osjećaja pojedinih likova, njihovih emocija i misli, i tome slično), ali ga
redovno karakteriše i udaljenost od vremena i(li) prostora o kojima govori.
Tako se susrijećemo sa dva nova pojma, od kojih se jedan vezuje za vrijeme
dešavanja radnje o kojoj se govori, a drugi je vezan za vrijeme pripovijedanja
o događajima o kojima je riječ. To nas upućuje na pojam dvostruke temporalnosti[2],
odnosno, na postojanje dijegetičkog vremena i vremena (često se srijećemo i sa
terminom “pseudovremena”) pripovijedanja. U romanu Na Drini ćuprija imamo slučaj narativne
anahronije, pošto nam se ta dva vremena (dijegetičko vrijeme i vrijeme
pripovijedanja) ne podudaraju. Da bismo
bliže objasnili sve ovo o čemu smo do sada imali prilike da govorimo,
poslužićemo se romanom koji je predmet našeg istraživanja, te na konkretnim
primjerima pokazati praktičnu primjenu korišćenih termina.
Već na samom
početku, u prvoj glavi romana, pripovjedač nam govori o mjestu na kojem se
radnja odvija. Opisujući rijeku Drinu, njenu prirodu i prirodu oko nje,
pripovjedač kaže:
Takvo
jedno proširenje nastaje i ovde, kod Višegrada, na mestu gde Drina izbija u
naglom zavoju iz dubokog i uskog tesnaca, koji stvaraju Butkove stijene i
Uzavničke planine.[3]
Tako nam daje do
znanja da se pripovijeda o događajima koji se dešavaju u Višegradu, i, kao što
smo već pomenuli, ta odrednica ostaje do kraja romana. Na nižim (ili užim)
nivoima, mjesto se može vezati i za most koji se gradi u tom mjestu ili za još
uži prostor, kuću, hotel, sobu... U suštini, na osnovnom nivou, radnja je
vezana za Višegrad i most koji je izgradio Mehmed-paša Sokolović, koji je bio
porijeklom sa tog prostora. Najveći dio radnje se dešava na mostu i oko njega,
a i tu je čak moguće suziti taj prostor na središnji dio mosta, koji se naziva
i kapijom. Dakle, odrediti mjesto
dešavanja nije problem, makar ne u mjeri u kojoj je to slučaj sa vremenom. U
narednoj glavi, pripovjedač nastavlja:
Sada
nam se valja vratiti u vremena kada na ovom mestu nije bilo ni pomisli o mostu,
pogotovu ne ovakvom kao što je ovaj. (...) Prva slika mosta, kojoj je bilo
suđeno da se ostvari, blesnula je, naravno, još posve neodređena i maglovita, u
mašti desetogodišnjeg dečaka, iz obližnjeg sela Sokolovića, jednog jutra 1516.
godine, kada su ga tuda proveli na putu iz njegovog sela za daleki svetli i
strašni Stambol.[4]
Ovaj dio upućuje
na anahroniju o kojoj smo ranije govorili, konkretno, pripovjedač nas upućuje
na to da on iz nekog neodređenog vremena, koje se uzima za “sadašnje”, jer je
dato u prezentu, a za koje se može znati samo da nije prije 1914. godine, jer
se tada okončava priča (naravno, sve to pod uslovom da se ne upustimo u nepreporučljive
pozitivističke sfere i počnemo da tumačimo djelo vezujući ga za vrijeme kada je
nastalo i kada je sam pisac živio, nasuprot ustaljenoj praksi da se “život”
djela ne dovodi u vezu sa životom pisca istog), vraća u neko davno vrijeme,
čija je odrednica data: u pitanju je 1516. godina. Pošto je radnja uglavnom prospektivna, hronološki data, sa
vrlo malo, pa i to najčešće dato kroz glas nekog od likova, retrospektivnih
elemenata, dalje možemo pratiti razvoj vremena kroz odrednice na koje nas
usmjerava narator, pa ćemo negdje naći konkretnu godinu dešavanja, kao što je
to slučaj sa ranije pomenutim dijelom priče o odvođenju Mehmed-paše u Stambol,
a negdje nam je data informacija o tome koliko je vremena od tada prošlo, što
ćemo vidjeti u nekom od narednih citata. Sama godina početka gradnje mosta nije
data, ali je naglašeno da je trajala pet godina, a godinu završetka vidimo iz
dijela:
Po
stotinu puta su tih dana sricani stihovi toga turiha, koje je napisao neki
carigradski stihotvorac Badi, i koji su kazivali ime i zvanje onoga ko je
sagradio ovu zadužbinu, kao i srećnu godinu 979. po Hedžri, to jest 1571. po
hrišćanskom računanju, kada je ona završena.[5]
Iz toga
zaključujemo da je početak gradnje mosta počeo 1566. godine, tačno pedeset
godina otkako je desetogodišnji dječak, Mehmed-paša Sokoli, odveden iz svojeg
rodnog sela. Andrić dalje vremenske odrednice u ovom djelu daje na početku
različitih poglavlja, ali ne uvijek precizno. Tako peta glava počinje riječima:
Prošla
je prva stotina godina, vrijeme dugo i smrtonosno za ljude i mnoga njihova
djela, ali neosjetno za velike građevine, dobro smišljene i tvrdo zasnovane, a
most sa kapijom i karavan-seraj pored njega stajali su i služili kao i prvog
dana.[6]
Nije tačno dato od čega je prošlo sto
godina, odnosno, da li je u pitanju 1616, 1666. ili 1671. godina u zavisnosti
od toga odnosi li se na vrijeme odvođenja djece, početka ili kraja gradnje
mosta., ali je ova elipsa definitivno valjan pokazatelj protoka vremena U toj glavi imamo priču u priči, neku vrstu
retardacije, u kojoj se priča o poplavi koja je uništila varošicu i dato je
vrijeme te poplave kroz rečenicu:
Jedna
od najvećih poplava uopšte, koja se desila u posljednjoj godini XVII vijeka,
naročito se dugo pamtila i prepričavala.[7]
U narednoj glavi, na samom početku,
imamo jednu zanimljivu rečenicu koja glasi: Početkom
prošlog vijeka digla se buna u Srbiji.[8]
Odavde nas pripovjedač upućuje na vrijeme iz kojeg pripovijeda, dakle, to
vrijeme je vijek nakon onog kada se desila Karađorđeva buna (iz daljeg toka
priče saznajemo da je riječ o upravo toj buni), odnosno - dvadeseti vijek. Tu
je takođe dato i vrijeme u kojem se pripovijedanje nastavlja, to je, naravno,
vrijeme trajanja bune. Deveta glava nam nosi nove informacije o vremenu
dešavanja radnje, budući da počinje riječima:
Sedamdesetak
godina posle Karađorđeve bune, zarati se opet u Srbiji, i odmah granica
odgovori ustanku. (...) Početkom ljeta 1878. godine, prođoše kroz kasabu
jedinice redovne turske vojske, na putu iz Sarajeva za Priboj.[9],
čime nam se jasno stavlja do znanja da
se približavamo drugom dijelu romana koji ne govori o vremenu vladavine Turaka,
već se bližimo vremenu austrougarske vladavine, što se u istoj glavi i dešava.
Ovakve elipse ćemo često sretati kroz ovo djelo i kroz druge Andrićeve hronike,
uopšte. Zatim se vrijeme ne mijenja mnogo do XIII glave, koju otvara rečenica: Nastupala je četvrta godina okupacije. Zatim
u XIV imamo odrednice kakve su u poslednjoj
četvrtini XIX vijeka ili To su bila
ona tri decenija relativnog blagostanja i prividnog, francjozefskog mira. U
XVI glavi se ponovo susrijećemo sa elipsom koja glasi:
Prošlo
je dvadesetak godina otkako su prva austrijska, žuto obojena kola prešla most.
(...) Nastupala je 1900, kraj toga srećnog stoljeća i početak novog, koje po
shvatanju i osećanju mnogih, treba da bude još srećnije, kad su došli novi
inžinjeri i počeli da obilaze most.[10]
Ponovo prelazimo jedan relativno dug
period i za ovo, otprilike, dvije stotine stranica smo prešli period od 1516.
do 1900. godine. Narednih stotinjak stranica zauzima vremenski prostor od svega
14 godina. To nas upućuje na činjenicu da je raznim elipsama, retardacijama,
povremenim retrospektivama ili drugim književnim načinima manipulisanja
vremenom, vrijeme pripovijedanja u poprilično velikoj anahroniji sa vremenom
događanja o kojima se priča, što je odličan pokazatelj razlike između
subjektivnog i objektivnog osjećaja vremenskog toka u književnom djelu.
Zanimljivo je da nijesmo naišli na primjere subjektivnog određivanja vremena
kroz likove (kao što bi bilo: Prošlo je dvadeset godina a njemu je to izgledalo
kao svega par minuta), što je česta pojava u književnosti, međutim, to je
vjerovatno nadomješteno ubrzavanjima i usporavanjima samog pripovijedanja.
Sedamnaesta glava počinje pasusom:
Ali
tu, pored mosta, u kasabi sa kojom ga je sudbina vezala, dozrijevali su plodovi
novih vremena. Došla je godina 1908, i sa njom veliko uznemirenje i neka mukla
prijetnja koja od tada više nije prestala da pritiskuje kasabu. [11]
U XXI glavi dolazimo do informacije o
kraju ove hronike, rečenica kojom ta glava počinje glasi:
Time se završava ovaj hronološki prikaz
života u varošici pored rijeke Drine.
Pošto smo
utvrdili glavna mjesta
vremensko-prostornih presjeka, opisali način na koji su nam ta mjesta
prikazana, utvrdili razliku između subjektivnog i objektivnog vremena, odnosno
vremena pripovijedanja i vremena priče, možemo završiti ovaj kratki pregled
romana “Na Drini ćuprija” i njegovog hronotopa, jer vjerujemo da smo razložili
osnovne pojmove i dali konkretne primjere praktične upotrebe istih, kroz citate
iz djela.
No comments:
Post a Comment