Petar II Petrović Njegoš (1/13.
novembar 1813, Njeguši— 19/31. oktobar 1851, Cetinje), najveći je crnogorski
pjesnik. Napisao je više pjesama, sastavljao ih i sakupljao, objavljeno je
nekoliko zbirki Njegoševih pjesama a najznačajnija djela su mu Gorski vijenac, Luča mikrokozma i Lažni car Šćepan Mali. Njegoš se
najviše iskazao kao pjesnik misaone poezije. U početku je pisao pjesme u duhu
naroda i po šablonu koji je bio određen stvaralaštvom tog vremena. Međutim, sa
pjesmama Vjerni sin noći pjeva pohvalu
mislima, Crnogorac k svemogućem Bogu i
Oda Suncu, najavljuje se jedan raskošni pjesnik naglašenog stila i
refleksivnosti. Od tada, Njegoš sve češće pjeva
pohvalu mislima, pa se ta težnja ogleda u skoro svim njegovim pjesmama, da
bi u pjesmi Misao, autor iznio svoje
shvatanje misli i svoje stavove o njoj. Mi ćemo pokušati da kroz pjesme Misao i Crnogorac k svemogućem Bogu, pronađemo, prokomentarišemo i
analiziramo refleksivne elemente Njegoševe.
I u kasnijim njegovim djelima
nalazimo izuzetne pohvale misli, mimo činjenice da se misao ogleda u svakom
stihu njegovih spjevova. On u mislima (i mišljenju), kao i u riječima, nalazi
svoju zajedničku tačku sa Tvorcem i zbog toga insistira na refleksivnosti. On
čak i pretpostavlja misao riječi, uprkos Biblijskom tumačenju svijeta po kojem
“u početku bješe Riječ”.
Njegoš u pjesmi “Misao” kaže:
Ah, misli sveštena, slatka pišto
duše,
ti me uvjeravaš, uvjeravaš jako
da častica jesi ognja besmrtnoga,
da imadeš svojstvo sa ocem svijetah.
Jer kako on isto u beskonačnostima
što sveštenom mišlju skroji plan bitnosti
i reče joj: “Budi!” i rodi se biće,
tako i ti isto u malome krugu,
podražujuć' svetom od kog si istekla,
idealno stvaraš, jer ne mož na djelo.
ti me uvjeravaš, uvjeravaš jako
da častica jesi ognja besmrtnoga,
da imadeš svojstvo sa ocem svijetah.
Jer kako on isto u beskonačnostima
što sveštenom mišlju skroji plan bitnosti
i reče joj: “Budi!” i rodi se biće,
tako i ti isto u malome krugu,
podražujuć' svetom od kog si istekla,
idealno stvaraš, jer ne mož na djelo.
Ovi
stihovi nam pružaju mogućnost opširne analize, međutim, budući da smo
ograničeni okvirima ovog rada, navešćemo samo neke osnovne elemente. Najprije
primjećujemo himnički ton koji odgovara odi Misli, što ova pjesma u suštini i
jeste. U stihovima “...ti me uvjeravaš, uvjeravaš jako,//da čestica jesi ognja
besmrtnoga,// da imadeš svojstvo sa ocem svjetovah...” jasno se vidi da autor vjeruje da je
artikulisana misao ono što razdvaja ljude i Boga od životinja, da im je to
zajedničko svojsvo. U stihovima iz pjesme Crnogorac
svemogućem bogu, Njegoš ponovo provlači ovu ideju:
Ja se nadam nešto tvoje
Da u dušu moju sjaje.
Neizvjestan, al se gordim
Što sa tobom svojstvo imam.
Da u dušu moju sjaje.
Neizvjestan, al se gordim
Što sa tobom svojstvo imam.
Pri
tome, Njegoš u ovoj pjesmi iskazuje žal jer vjeruje da je misao koja stremi ka
otkrivanju kosmogonijskih istina i Tvorca, ograničena mogućnostima ljudskog uma.
U stihovima iz iste pjesme:
Ti si okean beskonačni,
a ja plovac bez vesalah,
misli su mi bura jaka:
Sa mnom čine valovanje,
nagone me naprijed plivat!,
a ja plovac bez vesalah,
misli su mi bura jaka:
Sa mnom čine valovanje,
nagone me naprijed plivat!,
on
prepoznaje misao kao podsticaj za nastavak traganja, učenja, spoznaje i života,
lirskog subjekta misli gone da nastavi da pliva u beskonačnom okeanu vjere. No,
vratimo se stihovima iz pjesme Misao,
gdje u nastavku već obrađenih stihova nalazimo i ove: “...Jer kako on isto u beskonačnostima //što sveštenom mišlju skroji plan
bitnosti// i reče joj: “Budi!” i rodi se biće...”. Ovo su najzanimljiviji
stihovi u ovoj pjesmi jer lirski subjekat vidi misao kao nešto što stvara ideju
a tek kasnije riječ stvori to što je misao obrazovala u formi ideje. On, dakle,
tvrdi da je riječi, koja je prethodila stvaranju - prethodila misao (jer je prije riječi “Neka bude svjetlost!”, kako je
to u Bibliji rečeno, Tvorac “sveštenom mišlju” napravio plan bivanja i
bivstvovanja).
Misao je, takođe, budući zajednička
osobina Bogu i ljudima, vijesnik mogućne besmrtnosti, što je božanska osobina.
Međutim, lirski subjekat ostavlja mogućnost da nije tako, pri čemu smatra
tirjanstvom i surovošću mogućnost da se
čovjek rodi i da mu se dȃ za svojstvo “slatka pišta duše”, mogućnost da misli i
spozna Boga i vjeruje u njega, a na kraju da umre, nestane i prestane.
To
se najbolje vidi u stihovima:
Ako
mi nijesi besmrtnosti sv'jedok,
A ti bič si meni i tirjanin ljuti,
Kojega bi samo sudba naopaka
Morala čovjeku rad mučenja dati,
Da mu kratki dani i ništavi život
U prokletstvu grkom i u plaču prođu.
Da, smrtni bi bio najgrđe stvorenje
Ako mu nijesi ti vjesnica prava
Besmrtiju duše vječnoga blaženstva.
A ti bič si meni i tirjanin ljuti,
Kojega bi samo sudba naopaka
Morala čovjeku rad mučenja dati,
Da mu kratki dani i ništavi život
U prokletstvu grkom i u plaču prođu.
Da, smrtni bi bio najgrđe stvorenje
Ako mu nijesi ti vjesnica prava
Besmrtiju duše vječnoga blaženstva.
Misao
zauzima veoma visoko mjesto u shvatanju Petra II Petrovića Njegoša, ono što je
najneobjašnjivije u ljudskom životu osim samog stvaranja, koje je njemu kao
vladici jasno i nesumnjivo objašnjeno u Svetoj knjizi, jeste misao. On u
stihovima: “Bog si uma, duše moje”,
koje nalazimo u pjesmi Crnogorac k
svemogućem Bogu, jasno daje do znanja da nema premišljanja oko toga kako su
duša i um stvoreni i zatvoreni u ljudskom tijelu. To je djelo Boga. Njegoš
najčešće koristi pojam Tvorac, kada
govori o bižanstvu. On vjeruje da Bog i pjesnik imaju zajedničku moć, moć
stvaranja nečega ni iz čega, korišćenjem samo riječi, a riječi proističu iz
misli. Dalje se u istoj pjesmi kaže: “Ja
umnima letim kril’ma//Oko sunca i planetah”. Ovim riječima lirskog subjekta
pjesnik želi da uveliča misao i njenu moć da čovjeku podari nova saznanja , da
stigne do mjesta do kojih ne može stići fizički, da mu da mogućnost
izvantjelesnih i iznadtjelesnih potencijala, da leti, da u mislima obilazi
daleke, nepristupačne i nepoznate krajeve.
Pjesma
Misao je zapravo svojevrsna
prolegomena u Njegoševo remek-djelo Luča
mikrokozma, što se da zaključiti iz mnoštva misaonih poklapanja, ali i
veličanja misli u Njegoševom poznatom spjevu. Isto tako se može uslovno
govoriti o pjesmi Vjerni sin noći pjeva
pohvalu mislima kao o prolegomeni pjesme Misao, kao prvi pokušaj da se stvori dostojna pohvala mislima, tada
još mladog i neiskusnog vladike Rada, da bi se kasnije kroz Misao i Luču mikrokozma sve više približavao tom cilju. U stihovima iz
pjesme Vjerni sin noći pjeva pohvalu
mislima, lirski subjekat , između ostalog govori o misli kao o mjerilu
ljudske vrijednosti, o nečemu što prethodi svakom djelu, kao što to naglašava i
u pjesmi Misao:
(...)Prestižnica djela svakojega,
predstavnica uma visokoga,
ogledalo ljudske valjatnosti,
osnovnica velikih djela(...),
a
kasnije, u Luči mokrokozma, na
početku govori:
(...)U čovjeka iskra bespredjelnog
uma tvoga ogleda se sv´jetla,
kâ svod jedan od tvoje palate
što s´ogleda u pučinu
našu(...)
Budući
da je misao za Njegoša iznad svega, da je ona po riječima lirskog subjekta
smještena “među ljudstvom i među božestvom”, znajući da se u njegovim djelima
misao nekad poistovjećuje sa Bogom, jer
je misao zapravo Tvorac, ona svakom djelu prethodi, ona nagoni ljude na
saznavanje i spoznavanje, ona je znak besmrtnosti koja čovjeka uzdiže do nivoa
božanstva, uzevši u obzir i činjenicu da se refleksivnost Njegoševa ogleda u
većini njegovih tvorevina, a da su one često međusobno povezane i jedna
nastavlja drugu, kao što je to slučaj sa pjesmom “Misao” koja je u neku ruku
uvod, najava i prototekst “Luče mikrokozma”, ne možemo se usuditi (niti bismo
uspjeli ukoliko bismo se usudili) da svu refleksivnu poeziju Petra II Petrovića
Njegoša svedemo na pjesme Crnogorac k
svemogućem Bogu i Misao.
Kompleksnost problematike i tematike koju je Njegoš odabrao za ove pjesme i koja
se odražava na sveukupan njegov opus ne dozvoljava da se ikada sve odlike
misaonosti u njegovim pjesmama konačno i isključivo sagledaju i objasne,
Njegoša svako tumači na svoj način i tumačiće se još dugo. Ovaj rad je samo jedan
prikaz osnovnih Njegoševih stavova i míslī o misli, a nama nije dozvoljeno (niti
nam je namjera) ocjenjivati koliko su ti stavovi tačni ili netačni, jer, kako
Njegoš kaže: “Ovoga su u grobu ključevi”.
No comments:
Post a Comment