Pjesma
“Svakidašnja jadikovka” je jedna od najbolnijih pjesama južnoslovenskih
književnosti, to je pjesma koja govori o samoći, izopštenosti, neuslišenim
željama, nedostatku ljubavi i besmislu takvog života - života čovjeka koji živi
za ljubav, a niti je ima kome pružiti niti je čija ljubav ka njemu usmjerena,
jer on nema “...sestre ni brata, i nema oca ni majke, i nema drage ni druga. I
nema nigde nikoga...”, životu čovjeka koji traži odgovor, a nema kome da se
potuži jer njega niko ne sluša. Ovu pjesmu i krasi kontrast, kontrast između
čovjeka i Boga, između starosti i mladosti, između želje da kaže riječ koja
“žeže” (a nema je kome reći), i čuje “moćnu reč” (koju nema ko da mu kaže), a
ti kontrasti često prerastaju u svojevrstan paradoks.
Već sam naslov
nas upućuje na atmosferu i pravac pjesme. Drugi dio naslovne sintagme
predstavlja pripremu za osnovnu ideju pjesme, ali i za potencijalnu patetiku
koju upravo taj dio sintagme opravdava, jer je jadikovka, tužbalica, sama po
sebi osuđena na patetične momente, dok prvi dio sintagme samo pojačava utisak
jer, koliko god neka jadikovka bila teška i bolna, još je teža i bolnija kad je
nema ko čuti već se ponavlja do te mjere da postaje svakodnevna.
Naravno da u
slučaju pjesme “Svakidašnja jadikovka” govorimo o lirskoj misaonoj pjesmi. Ona
je kompoziciono podijeljena na dvadeset i jednu strofu od po tri stiha (što će
reći da je riječ o dvadeset i jednoj tercini, odnosno dvadeset i jednom
tercetu), pri čemu je svaki stih osmerac, nekad simetričan a nekada
asimetričan, uglavnom lirski, sa cezurom nakon petog sloga, mada imamo
odstupanja (u stihu “kada bih mogao biti jak” nailazimo na neočekivanu i
neuobičajenu cezuru nakon šestog sloga)... Stih je slobodan, rima je uvedena u
minus-postupak, a vjerovatno je da je u takvom potezu pjesnik vidio rješenje da
sloju značenja da primat nad slojem zvuka, što je vrlo bitno za jednu pjesmu
koja je semantički opterećena u mjeri u kojoj je to slučaj sa pjesmom koja je
predmet našeg interesovanja.
Pjesmu je teško
podijeliti na cjeline, jer možemo govoriti o cjelini prije obraćanja Bogu i
cjelini nakon toga, ali možemo govoriti i o tri obraćanja Bogu, kao i o
cjelinama u kojima dominira prvo lice i cjelini/cjelinama gdje je dominantno
treće lice, jer je jedna od karakteristika pjesme i lirski subjekat, odnosno
lirsko “Ja” koje prva invokacija Boga priprema za prelazak u lirsko “On” da bi
se nakon nekoliko strofa, ponovo nakon invokacije Boga, vratilo u prvobitno
stanje, odnosno u lirsko “Ja”.
Ovo je vrlo
dinamična pjesma koja plijeni promjenama intonacije, semantičkog i stilskog
naboja, tako da se jadikovka transformiše u molotvu, a zatim ponovo postaje
jadikovka, ostavlja utisak da iz unutrašnjeg monologa prelazi u monolog upućen
nijemom sagovorniku, da bi nakon izostanka odgovora, ponovo došlo do
unutrašnjeg monologa, a sve to nas upućuje na kružnu strukturu i kompoziciju,
za šta potvrdu nalazimo i u interpunkcijskim obilježjima - znak uzvika jasno
pravi distinkciju između prološke i epiloške granice sa jedne, i centralnog
dijela pjesme, sa druge strane, jer je taj znak najizraženiji u prvoj i
posljednjoj strofi. Ove dvije strofe (dakle, prva i posljednja) su povezane i paradoksalnom
konstrukcijom “i biti star, a biti mlad!” u prvoj i “biti već star, a tako
mlad!” u posljednjoj strofi, što je inače motiv odranije poznat na nivou
svjetske književnosti, jer ga nalazimo i u pjesmi “Spleen”, Čarlsa Bodlera,
čije je pjesme Tin Ujević prevodio.
Jasna je,
upečatljiva i nezanemariva veza ove pjesme sa biblijskim motivima - često u
pjesmi nailazimo na biblijsku simboliku: Bog, Sin božji, krvave noge, ranjeno
srce Sina, kalež...
Među motivima na
koje nailazimo u pjesmi (star, slab, nemoćan, Ceste, blato, kolijevka, Bog,
ljubav...) dominantan je motiv samoće, koji prelazi u lajtmotiv jer je
primjetan kroz pjesmu od početka do kraja, svojim ponavljanjem ne da da se
otmemo utisku otuđenosti i samoće, odnosno usamljeničke vibracije ideje koju
nam pjesma plasira. Smjenjuju se pjesničke slike, pa imamo:
vizuelne:
„Pa nek sam
krijes na brdima,
pa nek sam dah u plamenu“
pa nek sam dah u plamenu“
„I sam i samcat
putuje
pod zatvorenom plaveti,
pred zamračenom pučinom“;
pod zatvorenom plaveti,
pred zamračenom pučinom“;
akustične:
„Ta besjeda je lomača
I dužan sam je viknuti“
„i komu da se potuži?
ta njega nitko ne sluša“
„pod svodom koji ne čuje.“;
I dužan sam je viknuti“
„i komu da se potuži?
ta njega nitko ne sluša“
„pod svodom koji ne čuje.“;
taktilne:
„do igle drača u
srcu
i plamena na rukama“
„I gaziti po cestama,
i biti gažen u blatu“
„I znaj da Sin tvoj putuje
dolinom svijeta turobnom
po trnju i po kamenju“
i plamena na rukama“
„I gaziti po cestama,
i biti gažen u blatu“
„I znaj da Sin tvoj putuje
dolinom svijeta turobnom
po trnju i po kamenju“
pa
čak i gustativne:
„Gorak je
vijenac pelina“.
Osim
pjesničkih slika, raznovrsna je lepeza stilskih figura koje doprinose dinamici,
stilskom kvalitetu, umjetničkoj vrijednosti i estetskoj informaciji pjesme, pa
ćemo izdvojiti: epitet (“obećanja
blistavih”, “dolinom turobnom”, “kosti umorne”, “gorak vijenac”, “žarki
ilinštak”...), metaforu („Ta besjeda je lomača“, „Bez sjaja zvijezde udesa“, „I
sam i samcat putuje/pod zatvorenom plaveti,/pred zamračenom pučinom“...), personifikaciju („i tijesno joj je u
grlu,/I željna je da zavapi.“ (riječ), „I kosti su mu umorne/I duša mu je
žalosna“), kontrast („i biti star, a
biti mlad!“), anaforu (“I nema
sestre ni brata,/i nema oca ni majke,/ i nema drage ni druga”), invokaciju ( „O
Bože, Bože“), retorsko pitanje („i
komu da se potuži?“), paradoks
(„Kako je teško biti slab,/kako je teško biti sam,/i biti star, a biti mlad!“),
polisidenton (“i ljubavi, i pobede,
/i lovora, i darova”), inverziju
(“pečalno ovo lutanje”, “Sin tvoj putuje”),
klimaks, odnosno uzlaznu gradaciju (Ta besjeda je
lomača/i dužan sam je viknuti,/ili ću glavnjom planuti./Pa nek sam krijes na
brdima,/pa nek sam dah u plamenu,/ kad nisam krik sa krovova!)...
Posljednji
stih posljednje strofe, “...biti već star, a tako mlad!” koji se, kako smo već
rekli, dovodi u vezu sa sličnim motivom iz prve strofe, upućuje na to da je
uzaludan bio trud lirskog subjekta da dobije odgovor koji traži, da nađe ljubav
i smisao koji traži i da će se njegovo “pečalno lutanje” nastaviti, da će
njegova jadikovka trajati vječno.
Zbog
svih karakteristika koje smo naveli, a koje bez sumnje upućuju na umješnost,
odmjerenost, osjećaj za dinamiku, izuzetno poznavanje teorije i tehnike
pisanja, stilsku prefinjenost, umjetničku vrijednost i trajni kvalitet, ova
pjesma opravdava svoje mjesto među najvrednijim tvorevinama lirike
južnoslovenskih književnosti.
Svaka čast na odmjerenoj kritici...
ReplyDeleteNa
ReplyDelete