Osnovna podjela padeža u našem jeziku
jeste podjela na nezavisne i zavisne padeže. Nezavisni padeži su nominativ i
vokativ, i oni su značenjski i oblički jednostavniji od preostalih pet padeža
koji su složeniji ne samo zbog činjenice da nerijetko (a lokativ uvijek) bivaju
praćeni nekim od prijedloga, već i zbog toga što su njihove funkcije i značenja
brojinije od onih kojima raspolažu nominativ i, naročito, vokativ. Iz mnoštva
značenja kosih (zavisnih) padeža, mi ćemo se koncentrisati na padežne konstrukcije
koje znače uzrok ili cilj. Za književni predložak koji će nam poslužiti kao
uzorak u kojem ćemo pokušati da nađemo sve konstrukcije koje imaju gore pomenuto
značenje, uzećemo roman Nevidbog koji
je napisao Risto Ratković, i koji se, do u skorije vrijeme, smatrao prvim
crnogorskim romanom.
Prije
nego što započnemo sa nabrajanjem primjera koji sadrže padežne konstrukcije
koje su predmet našeg interesovanja, reći ćemo par riječi uopšteno o
konstrukcijama u kojima se javljaju uzrok ili cilj. Bitno je, prije svega,
naglasiti da ovakve konstrukcije ne moraju biti padežne, štaviše, češće se
nailazi na rečenične konstrukcije (naročito kada govorimo o cilju) koje uopšte
ne zahvata deklinacija, već, budući da je riječ o sklopovima koji se zasnivaju
na glagolima, nailazimo na situaciju gdje se cilj ili uzrok obilježavaju
glagolima u određenoj promjeni, dakle, govorimo o konjugaciji. Tako će se češće
značenje cilja naći u rečenicama kakva je Okrenuo
se (sa ciljem) da izbjegne gužvu ili Zaletio
se (sa ciljem) da ga udari a i značenje uzroka će češće biti označeno
rečenicama kao Nije mnogo brinuo jer je
od prošlog proljeća spremio drva za grijanje ili Znao je da će uspjeti zato što je potplatio sudiju. Takav je slučaj
i sa djelom koje je pred nama, većinom nailazimo, dakle, na primjere slične
sljedećima:
Užas još uvek lebdi nad krovovima, jer mine sokacima, s vremena na vreme, raspojasana horda. (Ratković, 1991, 33);
Užas još uvek lebdi nad krovovima, jer mine sokacima, s vremena na vreme, raspojasana horda. (Ratković, 1991, 33);
To
ga, iz kafane, bio uzeo na nišan jedan od veseljaka, i ubio, da im ne kvari
pesmu detinji plač
(Ratković, 1991, 50);
U
varošici je izvršeno streljanje jednog muslimana. Kod njega je bila nađena
puška u kući.
(Ratković, 1991, 50);
Osuđenik
zastade da pije.
(Ratković, 1991, 51)...
Premda je jasno da svi ovi primjeri označavaju uzrok ili cilj, jer je raspojasana horda uzrok užasa među likovima, jer je ubistvo jednog od likova imalo za cilj da prekine ometanje pjesme drugih (a istovremeno je i djetinji plač uzrok tog ubistva), premda je, dakle, pronađena puška bila uzrok strijeljanja muslimana i mada je osuđenik zastao sa ciljem da utoli žeđ, u ovim primjerima nemamo padežnih konstrukcija koje taj uzrok ili cilj iskazuju. Uzevši u obzir činjenicu da je, čak i u slučajevima kada je značenje cilja ili uzroka označavano padežnim konstrukcijama, manje padeža i prijedloško-padežnih sklopova sa značenjem cilja nego ovih drugih, jasno nam je da će većina ovog rada biti posvećena padežnim konstrukcijama sa značenjem uzroka. Ako krenemo redom, dakle, od prvog padeža prema posljednjem, i preskočimo, naravno, nominativ koji nema značenje ni uzroka ni cilja, prvi primjeri će biti vezani za genitiv.
Genitiv je
najkompleksniji padež, padež sa kojim se slaže najveći broj prijedloga, a iz
iskustva sa djelom Nevidbog, padež
koji je najzastupljeniji kada se govori o uzroku i cilju. O tome nam svjedoči i
sljedeći citat:
Predlozi od, iz, sa, zbog i radi imaju ablativno
značenje. Predlozi od, iz i sa sa genitivom su odredbe: (...) g) uzroka: Ništa
se ne vidi od dima. Uradio je to iz pakosti. S teške nepravde i nebo plače.
Predlozi zbog i radi sa genitivom imaju značenja: a) uzroka: Nije došao zbog
bolesti. Otišao je u svijet zbog siromaštva. b) cilja: Otišao je u grad radi
zarade. Pošao je tamo radi kupovine knjiga. (Ostojić, 2005, 132/133),
iz koga se jasno vidi da genitiv
označava uzrok sa prijedlozima od, iz,
s(a), zbog, a cilj kada je u vezi sa prijedlogom radi. U nekim drugim izvorima (Čirgić, Pranković, Silić, 2010,
198/199) se prvoj grupi pridružuje i prijedlog usljed a drugoj i rad, zarad,
porad, sporad. Međutim, u romanu koji nama služi kao uzorak, nijesu
zastupljeni svi ovi prijedlozi. Od onih koji jesu korišćeni u pomenutom djelu, najčešće
se susrijećemo sa prijedlozima od i zbog (kada govorimo o značenju uzroka) i
radi (kada se označava cilj), a drugi
nijesu zastupljeni uopšte ili su vrlo rijetki. Najčešće se, kada se govori o
padežnim konstrukcijama sa značenjem uzroka, koristi prijedlog od, i to na dva načina:
a) kao padežna
konstrukcija od + genitiv sa
značenjem unutrašnjeg uzroka:
Dakle, zato? (...) Od straha pred prosjačkom torbom (Ratković, 1991, 145);
Od bola i od ljutine,
Obrad se, napit, sroza, sede i dreknu silno kao vo:
- Niko mi ne treba (Ratković, 1991, 137);
Njemu se uvek prevrtala utroba od besa kada bi video telesno nasilje ili poniženje (Ratković,
1991, 137)...
b) kao padežna
konstrukcija od + genitiv sa značenjem
spoljašnjeg uzroka:
Daske pucaju od
studeni.
(Ratković, 1991, 98);
Usplamteo sav od
pritiska zlatnog sunčevog daha, skakao je u bistru vodu, ustreptalu, od brzine i ozbiljnu od dubine (Ratković,
1991, 84);
Najzad se strese od studi i protrlja oči. (Ratković, 1991, 60);
Ali zato ciča stegnu jače: daske na krovovima
prskale su od studeni, drveće po
baštama glasno škrgutalo. (Ratković, 1991, 58)...
Razlika između
ove dvije konstrukcije je u tome što se u prvoj radi o uzroku koji je izazvan
nekom unutrašnjom silom, psihičkim ili fiziološkim stanjem, emocijom,
osjećajem, a u drugom slučaju je riječ o nekom spoljašnjem faktoru, najčešće
fizičkom, objektivnom stanju, procesu izvan čovjeka.
Nakon
toga, uzrok se često označava i pomoću prijedloga zbog u kombinaciji sa genitivom, što se vidi iz primjera:
Zbog toga što je teško na svetu, biti čamotinja, ipak ne
treba. (Ratković,
1991, 51);
Handžija, koji je Obrada Jeremića voleo i zbog njegovog češćeg trošenja i
raskošna bakšiša, shvati brzo u čemu je stvar, pa da bi je proverio, zametnu sa
njima razgovor izokola. (Ratković, 1991, 55);
Jeremić zbog
toga udarca, u znak protesta, bio se rešio da u opšte ne ide više u školu,
i pošao je tek posle mesec dana, kad je čuo za upraviteljev ukor nad učiteljem. (Ratković,
1991, 64/65);
Dešavalo se, još u samom početku, da vojnici na
nekim mestima ne dobiju mesa po nekoliko dana, najviše zbog vrlo slabih saobraćajnih prilika. (Ratković,
1991, 78)...
Osim ova dva,
naišli smo, mada ne toliko često kao što je to bio slučaj sa prethodnim
oblicima, i na oblik genitiva praćen prijedlogom iz, sa značenjem uzroka:
Mesto vlasti, vojnicima dođe nešto dečurlije, iz puke radoznalosti, ili da im za
srebrn novac i druge razne stvari prodaju štogod od jela. (Ratković,
1991, 162);
Iz radoznalosti, podvlačio se, roneći otvorenih očiju, pod ploče,
obrasle sluzavom kadifom mahovine. (Ratković, 1991, 84)...
Zanimljiv je i
primjer u kome, slično situaciji koju ćemo pomenuti kada budemo govorili o
akuzativu sa prijedlogom o, nailazimo
na označavanje uzroka ili cilja pomoću prijedloga oko i genitiva:
Gledao sam ja na svoje oči: rođena braća se tuku oko
komadića hleba od ovsa i od drvene kore. (Ratković, 1991, 133)
U
ovoj situaciji se taj komadić hljeba može tumačiti kao uzrok koji je naveo, u
konkretnom slučaju, braću da se tuku, ali sa druge strane, oni se tuku ne bi li
dobili taj komadić hljeba, tako da on istovremeno označava i cilj te borbe.
Genitiv sa
prijedlozima usljed i s(a) nije zastupljen u ovom romanu,
makar nije u situaciji u kojoj nas to u ovom radu interesuje, dakle, kada bi
trebalo da znači uzrok.
Već smo pomenuli
da je manje padežnih konstrukcija koje označavaju cilj, u odnosu na one koje
označavaju uzrok, tako da ne bi trebalo da nas čudi činjenično stanje koje
pokazuje da uz genitiv u značenju cilja u ovom romanu nalazimo samo prijedlog radi, i to u primjerima kakvi su:
Pa ipak, bilo bi možda, radi opreznosti, bolje da(...) (Ratković, 1991, 161);
Toliko, ako ne i više još, željaše ona prekopavanje
i radi toga da bi ga mogla videti. (Ratković,
1991, 124);
Sestre su zajedno večerale. Starija odlučno lupi
nogom da ne može čekati na mlađu sestru, Lucu, na njen povratak, već da smesta
mora ići verenikovoj kući radi nečega
neodložno hitnog.
(Ratković, 1991, 110);
Zar njega u čijoj su se kući nekada pisale žalbe na
turska nasilja ruskim i srpskim konzulima, njega koji je primao i razašiljao
tajnog kurira Tadiju Telegrafa, zar njega koji se radi drugih često igrao svojom glavom, zar njega da je sada strah? (Ratković,
1991, 71)
Prvi i
posljednji primjer se mogu uzeti sa rezervom jer u zavisnosti od konteksta mogu
biti tumačeni kao pogrešno upotrijebljen prijedlog radi, koji označava cilj umjesto prijedloga zbog, koji označava uzrok, mada ostali primjeri upućuju na pravilnu
upotrebu i razlikovanje pomenutih prijedloga. Kada govorimo o padežnim
konstrukcijama sa značenjem cilja u genitivu, nalazimo za potrebno prenijeti
citat koji nalazimo u skriptima prof. dr Zorice Radulović:
Predlog radi,
za razliku od ostalih predloga, može se upotrijebiti i iza riječi uz koju
stoji: došli smo tebe radi, mada je
običnije - radi tebe. (Radulović,
2010, 65).
Ovaj citat smo naveli
posebno zbog toga što i u romanu Nevidbog
nailazimo na primjer sa prijedlogom radi
iza imenice uz koju stoji:
Kao da su molitve čitane tek onako, reda radi, a da je tek ova pravi i
ozbiljan priziv Boga... (Ratković, 1991, 127).
Ranije pomenutih prijedloga koji se
koriste uz radi, nema u ovom djelu.
I dativ
je padež koji može da označava cilj, a o tome svjedoči i sljedeći navod:
Dativ s predlogom k (ka) upotrebljava se uz glagole
kretanja ili okrenutosti čemu ili da, kao i drugi neki predlozi, pokaže samo u
kome je pravcu što upravljeno, ili da označi završetak i kraj toga kretanja na
samom cilju kome je kretanje usmereno. (Stevanović, 1989, 372),
koji dopunjavamo objašnjenjem:
Iako imaju isto osnovno značenje: okrenutost,
upravljenost, kretanje u pravcu pojma izraženog oblikom dativa, ova dva
predloga se razlikuju u tome što k(a)
znači dospijevanje na sam cilj, a predlog prema
ne znači dospijevanje na cilj, već ide uz glagole koji označavaju usmjerenost i
kretanje u pravcu toga cilja, tako da se ova dva predloga, bez obzira na blisko
značenje, ne mogu upotrebljavati jedan umjesto drugog. (Radulović,
2010, 69).
Primjeri
na koje nailazimo u ovom djelu potvrđuju funkciju dativa sa prijedlogom k(a) kao prijedloško-padežne
konstrukcije koja sobom nosi značenje cilja, a neki od njih su:
Trčala je ka
izvoru.
(Ratković, 1991, 142);
Kad bi na pola ceste, viknuše ga dvojica, pa
uverivši se da je zaista on, jurnuše u trk ka
varoši, natečući se ko će prvi stići da njegovima ja vi dolazak te da
dobije vesnicu, koja će svakako biti veća od cele nadnice. (Ratković,
1991, 135);
On se uputi k
njoj.
(Ratković, 1991, 103);
Čim vide pogibiju, utrča u mehanu pravo ka ocu, koga je iščekivao, i jedva
ugledavši njegovo lice u čađavim oblacima dima, spade mu teret sa duše, jer
oseti, po izrazu, da to nije učinio on. (Ratković, 1991, 50)...
Osim toga, dativ
može označavati i uzrok sa prijedloškim izrazom zahvaljujući, kao u primjeru:
Njegov učitelj u četvrtom razredu osnovne škole,
zahvaljujući drzovitom priznanju samoga Vaska, otkrio je “čitav jedan skandal”,
koji je dugo vremena zatim iskorišćavao u odbranu svojih uverenja i načela (Ratković,
1991, 63).
Akuzativom se takođe može
označiti uzrok i cilj, o čemu govori citat:
Ostali
predlozi sa akuzativom, za razliku od instrumentala i lokativa koji s istim
predlozima znače mjesto gdje se nešto nalazi ili dešava, označavaju: (...) g) uzrok i cilj: Zavadi se majka i
djevojka, ne o grade ni o vinograde, već o jednu tananu košulju. (...) đ) namjera i cilj: Spremali su se za
polazak. Otišao je u grad po knjige.
Vodio je borbu za opstanak. (Ostojić,
2005, 137/138).
Mi smo, međutim,
uspjeli da u akuzativu nađemo samo padežnu konstrukciju koja označava cilj, i
to samo sa prijedlogom po, u jednom
primjeru:
Mati mu, istina, nije morala ići u šumu po granje, mogli bi i oni kupiti jedan
tovarčić hrastovine, ali... onda već treći dan Božića ne bi imali ni posnog
kamo li mrsnog jela.
(Ratković, 1991, 58)
Vokativ ćemo, kao i
nominativ, preskočiti, jer je njegovo značenje najsuženije od svih padeža,
toliko suženo da ga jedan broj jezikoslovaca i ne podržava kao padežni oblik, a
ne postoji oblik u kojem bi vokativ mogao značiti uzrok ili cilj, tako da nam
za ovu temu nije interesantan.
Instrumental se kao padežna
konstrukcija za označavanje uzroka može koristiti sa prijedlozima za i nad,
ali je kod njega specifična osobina, kada konkretno govorimo o uzročno-ciljnom
značenju, to što on ovakvo značenje može nositi i bez ikakvog prijedloga:
Sem ovih, instrumental bez predloga ima i druga značenja:
(...) g) uzrok: Do požara je došlo nepažnjom. Sve ih je zabrinuo svojom bolešću. d) cilj: Otišao je ličnim
poslom u grad. Državnim poslom
je otišao u Beč.
(Ostojić, 2005, 139)
Premda,
vidjeli smo, postoji više načina da se pomoću instrumentala prikaže značenje
uzroka ili cilja, mi smo uspjeli da u zadatom djelu nađemo samo jedan prijedlog
koji u kombinaciji sa instrumentalom vrši funkciju označavanja uzroka, a to je
prijedlog za:
Jedvačeku moj, pisala mu je drugi put, kad u njivu
idem, ja sve tužim za tobom, kao da
si ne daj Bože, ne mogu da pomislim, oči bih izvadila, da ne gledam u beo dan.(Ratković, 1991,
120);
Pa kad vidim tvoje drugove, gledala bi ih da se tebe
nasladim, a ne mogu da ih gledam, srce mi puca za tobom, moj boleći brate. (Ratković, 1991, 120)
Iz datih
primjera se vidi da instrumental sa prijedlogom za označava uzrok, pa je on (Vasko) uzrok tuženja i “pucanja” srca.
Lokativ, posljednji
padež, pa samim tim i padež kojim završavamo nabrajanje konstrukcija sa uzročno-ciljnim
značenjem, može označavati uzrok kada je u vezi sa prijedlozima na (Zahvalio im je na pomoći), u (Istukao ju je u bijesu) i po (Dao je otkaz po sopstvenoj odluci).
U konkretnom djelu smo našli primjere samo za prvi prijedlog od već navedenih,
pa ćemo ih navesti:
Ali, ja vam kažem da je taj narod na svačijem lepom postupanju zahvalan. (Ratković,
1991, 161);
Zahvaljivao je bogu na sestrinom ozdravljenju. (Ratković, 1991, 149).
Kada
se uzme u obzir sve što smo naveli samo o značenju uzroka i cilja i to samo u
padežnim konstrukcijama, jasno nam je da je teško sagledivo (pod uslovom da je
uopšte ikako sagledivo) ukupno semantičko bogatstvo našeg jezika, zbog čega je
razumljivo da je ono i teško obuhvatno, što objašnjava činjenicu da nijesmu
uspjeli da pronađemo primjere za sve prijedloško-padežne oblike koji bi mogli
kao svoje značenje imati uzrok ili cilj, međutim, ovaj rad bi trebalo da pokaže
i potvrdi neke osnovne i, možda, već poznate činjenice kakve su: neki padeži su
mnogo češće u upotrebi za određeno značenje; u principu se, sudeći po uzorku,
češće koriste padežne konstrukcije za označavanje uzroka nego one koje znače
cilj (što je donekle i razumljivo, budući da je i više padeža i prijedloga koji
imaju značenje uzroka), a čak i u bilo kojem od ova dva značenja, rijetko je
ravnomjerno podijeljena frekventnost upotrebe svih datih prijedloga, već je
dominantan jedan a ostali se tek sporadično nalaze.
No comments:
Post a Comment